In Nederland zijn interactieve whiteboards (digiborden) en niet meer de krijt schoolborden het middelpunt van veel klaslokalen. De digiborden, die ook wel bekend staan als SMARTboard (vernoemd naar een toonaangevende fabrikant), zijn in staat digitale projecties te maken die aangesloten zijn op een computer; aangebrachte markeringen op het bord zijn zichtbaar op het bord en worden daarnaast opgeslagen in een computerbestand.

Maar is deze technologie daadwerkelijk in staat geweest leerlingen te helpen leren of is het product niet meer dan een noviteit?

Docenten in Amerika zij het er over eens; “Mijn lesplanning voor het SMARTboard verandert niet veel van jaar tot jaar”, zegt een wiskundeleraar. “Maar nu heb ik de mogelijkheid om iets te veranderen op het bord en kan ik dingen bewegen en plaatsen en dat geeft mij als leraar meer mogelijkheden dan met een traditioneel schoolbord.”

Het digibord die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor zakelijke toepassingen is een groeiende trend in het onderwijs. Volgens een consulting maatschappij, die de digiborden industrie nauw in de gaten houdt in Amerika heeft het volgende hier over te melden; “de afgelopen 10 jaar hebben interactieve borden een dominante posities verworven in het klaslokaal en vanaf 2009 werd het een miljarden industrie.”

SMART Technologies, de producent van het SMARTboard (Een digibord merk) zegt dat digiborden worden gebruikt in meer dan 1,5 miljoen klaslokalen door meer dan 30 miljoen studenten wereldwijd. Ze wijzen daarnaast op onderzoek dat aantoont dat interactieve borden deze zaken bevorderen; “student betrokkenheid, leerling motivatie en behoud van kennis.”

Maar het kopen van een digibord is niet per definitie goedkoop. De prijzen van een digibord variëren in prijs van € 600, – (zonder de projector en de computer) tot meer dan € 4000 (nog steeds zonder de computer).

En terwijl academisch onderzoek naar het nut van interactieve borden over het algemeen positief is geweest – met een voorkeur door zowel docenten en studenten voor de technologie – zijn er enkele beperkingen, de grootste daarvan zijn de kosten die hieraan gebonden zijn. Onderzoekers hebben beperkingen aangehaald zo gevarieerd als het ontbreken van een speciale lerarenopleiding, lichtinval op het bord en de snel veranderende technologie.